Yangon

14 mei 2018 - Yangon, Myanmar

DSC_1060DSC_1051DSC_1056DSC_1048Zondag 13 mei aangekomen in Yangon. Op Moederdag dat hier ook opdezelfde dag gehouden wordt. Gisteren heeft het hier geregend maar nu is het 40 graden C. Verkeer is druk scooters zijn verboden Fietsen zie je meestal alleen als bakfiets of met zijspan. Bijna alle auto’s zijn taxis bussen zie je ook wel wat ze zijn in vergelijking met andere ontwikkelingslanden hier in Yangon goed. Veel busjes met open laadbak waarin banken geplaatst zijn voor op te zitten. Veel Mannen dragen nog de meestal donkerrode rokken. Vrouwen rokken en rokjes afhankelijk van de leeftijd.

Vrijdag 18 mei Dierentuin Yangon.

Toch maar even hier naar toe ondanks dat het vaak in vergelijking bij ons maar een armoedige sfeer heeft. Wel altijd in ontwikkelinslanden een drukte met veel ouders, kinderen schoolklassen.Met monniken dat een gevarieerd mensen aanbod geeft.IMG_3490IMG_3466 IMG_3460IMG_3411Zielige Gibbon en langoer, Olifanten die ze zo je pet afpakken als je niet uitkijkt. Krokidillenbassin met zeildoek  erop. Je mag ze ook voeren overal is voer te koop.

Zaterdag 19 mei Shwedagon pagode

Lopend er naar toe want google geeft ca een half uurtje en dan kom ik onderweg ook nog de Alan Pay pagode tegen. De taxi's ben ik spuugzat ze weten soms totaal de weg niet. Ik geef duidelijk in vertaling aan waar ik heen wil en laat het zien op Maps toch nog weer verkeerd. En je staat zeker bij een attrctie als de grootse Pagode steevast muurvast in het verkeer. Ondanks de hitte toch leuke tocht zo zie je nog eens wat voor onvoorstelbare armoede je op verlaten stukken grond midden in de stad tegenkomt. De Pagode heeft ook allerlei kleinere broertjes of zusjes hoe noem je het in de omgeving staan. Je kunt  ze in een dag niet bekijken. Een hele leuke rondleiding gedaan met een jonge dame die vloeiend Engels !!!! sprak en niet verzandde in in details maar de strekking en het overzicht goed bewaarde.

IMG_3511IMG_3508IMG_3507IMG_3505

Prachtig verhaal van de uitstekende rondleidster Myintzu Wintaung over de grote klok die de door het rivierwater is aangetast omdat hij lang op de bodem heeft gelegen nadat de Engelsen hem wilden meenemen en tijden het transport in de rivier viel. De klok is opgevist door de Birmanen en ze hoefden hem niet terug te geven aan de Engelsen. omdat ze beloofden hem niet weer te jatten. Nep allemaal dit is een replica die een beetje namaak aangetast is, de echte is alsnog naar India gegaan. Myintzu Wintaung staat bij de zuidelijke ingang en spreekt fantastisch Engels. Heeft haar jeugd tot haar 20 ste in Canada doorgebracht.